Matikkaa opitaan vaiheittain

Matematiikan oppimisen vaiheet itse tekemisestä mielikuvaan

Hyppää ruutu kerrallaan matematiikassa (matematiikan oppimisen vaiheet)

Itse tekemällä ja ruudun kerrallaan
järjestyksessä hyppäämällä
oppii parhaiten
ymmärtämään ja muistamaan asioita.
Matematiikan oppimisen vaiheissa
uuden asian oppimisessa
palataan aina ruutuun yksi,
joka on toiminnallisuus.
Uuden oppiminen ja oppimisen vaiheet tulevat
koko ajan sujuvammaksi,
kun taidot kasvavat.
Tästä löytyy tutkimustietoa
(esimerkiksi aivotutkija Minna Huotilainen)

Matematiikan oppiminen etenee 
konkretiasta kohti mielikuvia vaiheittain
(Matskupedagogiikka)

  1. Matematiikan tehtävä tehdään ensin oppimisvälineillä itse
    liikuttamalla välineitä tehtävän mukaan. 
  2. Oppimisvälineet ovat esillä ja niitä kosketetaan
    esimerkiksi peittämällä vähennettävät asiat.
  3. Oppimisvälineitä katsellaan ja liikutetaan mielessä.
  4. Oppijalla on mielikuvat oppimisvälineistä ja 
    hän pystyy kuvittelemaan mielessään tehtävän ratkaisun.

Matematiikan oppimisen vaiheet ja välineiden käytön opettaminen  

(Kuva ja lisää aiheesta voit lukea Matskun opeopas Opetushallituksen sivuilta

 ” Onko pakko käyttää välineitä? ”

Tämä kysymyksen esittää lähes aina joku oppilaista,
kun aloitamme matikan opiskelun. 

Kaikkien kannattaa käyttää välineitä
 (aivan poikkeuksia lukuun ottamatta)

Se luo tasa-arvoa,
niitä voi käyttää keskustelun välineenä
ja ne ovat helposti saatavilla oppimistilanteessa.
 
Kaikki oppilaat eivät ole menossa
samassa oppimisen vaiheessa.
Joku voi olla jo katselun vaiheessa.
Hänelle riittää, että hän ottaa välineet
ja katselee niitä.
 
Välineiden hakemisessa tulee mukavaa 
pientä taukoliikuntaa ja 
harjoiteltua tavaroiden järjestämistä.
 
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *