Kaikille oppilaille sopivan tasoisia matematiikan tehtäviä.

Jokaiselle sopivan tasoisia tehtäviä

Jokaiselle sopivan tasoisia tehtäviä – matematiikan oppitunnin ABC.
Miten on mahdollista ottaa huomioon eri taitotasolla olevat oppilaat matematiikan oppitunnilla?
Tässä blogitekstissä on pohjana Luokanopettaja lehden  2/2018 artikkeli, joka kertoo kahden ihan tavallisen alkuopetuksen luokan (1.luokka ja 2.luokka) yhteisistä matematiikan tunneista. Kaksi luokanopettajaa opettavat yhdessä ns. joustisluokkaa, jossa on noin 20 ekaluokkalaista ja noin 20 kakkosluokkalaista. Oppilaat tulevat luokalle asuinalueen mukaan eikä siihen voi erityisesti hakea.
teksti Marja Heikkilä, kuvat Sari Arffman
Lue tästä koko artikkeli.

Matematiikan oppitunnin A.
Yhteinen oppitunnin aloitus kaikille

Tunnin alussa on pieni näytelmä ja opetustuokio Matsku-kirjasta, joiden jälkeen oppilaat jakautuvat taitotasonsa mukaan:
Nopeammin ja vaikeampia tehtäviä tekevä ryhmä ja hitaammin perusteita harjoitteleva ryhmä.
Kaikki saavat oman tasoistaan opetusta ja tasoilla he voivat edetä joustavasti. Tämä lisää oppilaiden itseohjautuvuutta ja matematiikan tukiopetuksen tarve vähenee.

Matematiikan oppitunnin B.
Oppilaiden ryhmittely taitotason mukaan riippumatta luokka-asteesta

Matematiikassa jako tehdään matemaattisten valmiuksien ja yhteistyötaitojen mukaan.
Opetus perustuu oppilaan tuntemukseen ja jatkuvaan arviointiin.

Ykkös- ja kakkosluokkalaiset toimivat yhdessä kaikissa oppiaineissa.
Toisilleen ja opettajille he ovat puistolaisia tai omenatarhalaisia
ykkösluokkalainen ja kakkosluokkalainen sijaan.

Oppilaiden itseohjautuvuus ja ryhmätyötaidot vahvistuvat ja tukiopetuksen tarve vähenee joustavassa alkuopetuksessa.

Seuraavaksi esittelen lyhyesti eri tasoiset tehtävät.

Matematiikan oppitunnin C.
Matsku-oppikirjan eriyttävät tehtävät

Keltaiset tehtävät alkavat ykkösten oppimisella, mutta vaikeutuvat vähitellen lukualueelle 0-100. Keltainen aukeama on Matsku-kirjoissa helpoin perustaso, jota tekevät yleensä ekaluokkalaiset.


Vihreät tehtävät alkavat kaksinumeroisista luvuista ja etenevät loogisesti järjestyksessä yksi opittava asia kerrallaan.
Vihreää aukeama on tokaluokkalaisen perustaso,  mutta niitä voivat tehdä myös taitavat ekaluokkalaiset.


Siniset tehtävät eriyttävät ylöspäin. Niissä esimerkiksi lisätään ja vähennetään kymmeniä sekä ykkösiä yhtä aikaa.
Sinistä aukeamaa tekevät kakkosluokkalaisista ne oppilaat, joilla on jo perusasiat hallussa ja he pystyvät soveltamaan.
Sinisen aukeaman tehtäviä  ei yleensä opeteta erikseen, vaan niiden tekeminen on mahdollista soveltaen jo opittua.

helpoin taso Matsku
Matsku, keltainen aukeama lukumäärä 0-2
Keskitason vihreä Matsku-tehtävä
Matsku, vihreä tunti 2
ylöpäin eriyttävä sininen aukeama
Matsku, sininen aukeama tunti 2

avainsanat: itseohjautuvuus, matematiikan opetus, matematiikan oppiminen, tukiopetus matematiikka, Kiiminkijoen koulu, matemaattiset valmiudet,
jokaiselle sopivan tasoiset matematiikan tehtävät, alkuopetus matematiikka, matematiikan oppitunnin ABC

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *