Nina Ågren

No, Sataope Nina moi!​

Sataope on taiteilijanimeni, jolla teen esimerkiksi matematiikkavideoita Youtubeen ja löydyn Facebookista, Freedistä ja Instagramista. 

Sataopen koulutus ja työ

Olen pitkään kentällä toiminut oululainen luokanopettaja ja koulutukseltani myös sosionomi ja päivähoitaja. Vuodesta 2001 olen opettanut 1-2 luokkia. Opetan joustis-luokassa, jossa on yhdistetty 1. luokka ja 2. luokka. Yhdessä työparini kanssa pidämme yhteisen matematiikan opetuokion yhtä aikaa molemmille luokille. 

  •  luokanopettaja
  • kouluttanut toiminnallisesta matematiikasta lastentarhan-, luokan- ja erityisopettajia
  • 10-järjestelmän ja toiminnallisen matematiikan asiantuntija, vaikuttaja ja kouluttaja
  • Minulta saat tukea, vinkkejä, neuvoja ja inspiraatiota matematiikan oppimiseen ja opettamiseen.
  • Voit tilata minut myös puhumaan ja kouluttamaan kuvan alalla olevista yhteystiedoista (myös WhatsApp)

    Tällä hetkellä olen mukana EU-projektissa Augmented Assesment, jossa koulutetaan opettajia tekemään pieniä animoituja kysymyksiä esimerkiksi S2-oppilaille, joilla voidaan kartoittaa oppilaiden matemaattista osaamista siten, että kieli ei olisi esteenä osaamisen näyttämiselle. Myöhemmin tänä vuonna aukeaa avoin nettikirjasto, johon voi tehdä itse lisää videoita tai käyttää valmiiksi tehtyjä videoita.

Miksi Sataope?

2019 perustin toiminimen C-ope. Siinä C tarkoitti roomalaista satasta ja sana cope suomeksi yhteistyötä. Myöhemmin toiminimi on muuttunut Sataopeksi, jotta se olisi helpompi muistaa. Ajatus on edelleen sama. Pidän tärkeänä kymmenjärjestelmän hyvää ymmärtämistä ja matematiikan oppimista yhdessä tekemällä ja juttelemalla.

Sain idean näyttelemisestä matematiikan tunnin alussa jo vuosia sitten. Huomasin, että se saa lapset innostumaan ja suhtautumaan rennosti matematiikan oppimiseen. Lasten ei tarvitse jännittää omaa osaamistaan, koska aina on Ylermi (näytelmän 10-järjestelmähahmo), joka osaa laskea vain yhdeksään.

Kävin vuonna 2014 Näppituntuma-koulutuksessa, jossa innostuin toiminnallisesta matematiikan oppimisesta. Siinä oli kivoja ideoita, mutta ei valmiita tehtäviä oppilaille. Tämän innoittamana aloimme tekemään työparini Tanja Manner-Raappanan kanssa monisteita, jossa on matematiikan tehtäviä, jotka tehdään välineillä. Niistä teimme ensimmäiset käsikirjoitukset, joita käytimme omien oppilaidemme kanssa. Kun pidimme koulutuksia muille opettajille, he pyysivät saada tehtävät omaan käyttöönsä. Etsimme oppikirjalle kustantajaa ja Opetushallitus otti Matskun kustannettavakseen, koska se oli vuosiluokkiin sitomaton ja joustava uudenlainen oppikirja.

Sataope NIna ja 10 ratikka
Sataope ja 10 ratikka

050 4418 474

info@sataope.fi

Shopping Cart