Matematiikan oppitunti alkaa kymmenjärjestelmää havainnollistavalla näytelmällä
Ihan heti ei uskoisi, että alkamassa on matematiikan tunti. Tunnin aluksi opettajat muuntautuvat
Kaukoksi ja Ylermiksi vetämällä hiippalakit päähänsä.
Kymmeniä havainnollistava Kaukoa ja ykkösiä edustava Ylermi sekä Sanelma ja Touho – sataset ja tuhannet.
Näytelmä on johdanto tunnin matemaattiseen teemaan. Hahmojen avulla lapsi voi eläytyä
matematiikan maailmaan ja oppii käyttämään kymmenjärjestelmää.
Opettajien mukaan oppilaat tykkäävät hahmoista kovasti.
Matematiikkaa opitaan lukumäärä edellä
Oppitunnilla matematiikkaa lähestytään lukumäärän kautta.
Välineistä tehdään yhdistelmä, joka kuvaa lukumäärää.
Kun perinteinen tapa on puhua lukumäärän osista, esimerkiksi kaksi ja kolme,
niin matskupedagogiikassa lähdetään kokonaislukumäärästä.
Ensimmäiset viikot tutkitaan, mistä lukumäärät koostuvat eikä vielä opetella yhtään yhteen- tai vähennyslaskua.
Kaikki voivat oppia matematiikkaa matskupedagogiikan avulla
Tärkeitä ovat toiminnallisuus ja välineiden käyttäminen.
Välineitä käytetään apuna esimerkiksi kymmenten ja ykkösten hahmottamisessa.
Niiden avulla konkreettisessa kehitysvaiheessa olevat lapset pysyvät mukana ja ymmärtävät matematiikan symboliikkaa.
Matsku-oppikirjoissa on kiinnitetty huomiota siihen, että äidinkielen osaamisesta ei tulisi este matematiikan oppimiselle.
Alkuopetuksen kirjoissa on vähän tekstiä ja paljon mallikuvia.
Matskupedagogiikka tukee oppilaan itsetuntoa eikä kenellekään tule tunnetta ettei osaisi.
Kaikki oppilaat ottavat välineet, ei vain ne jotka tarvitsevat tukea.
Niiden avulla opettaja voi ohjata oppilasta ja oppilas selittää, millä tavalla hän ratkaisee matematiikan tehtäviä.
Keskustelu on sallittua ja itseohjautuvuuteen kannustetaan
Oppilaat työskentelevät alkuvaiheen itsenäisen työskentelyn jälkeen rinnakkain tai pareittain. Oppimistavoitteena on, että oppilaat osaavat selittää muille, miten he osasivat ratkaista matematiikan tehtävän ja myös opettaa toisiaan.
Ideana on, että tehtävämuodot toistuvat monta tuntia samoina, joten vähitellen ohjeisiin ei tarvitse opettajan ohjausta.
Matematiikan yhteinen opetustuokio ja Matsku- oppikirjat 1. -2. -luokille
Nina Ågren ja Tanja Manner-Raappana törmäsivät työparina työskennellessään siihen, että matematiikkaa
oli vaikea opettaa yhdessä eka- ja tokaluokkalaisille.
Matematiikan oppikirjoista oli hankala poimia yhteistä vuosiluokkiin sitomatonta oppisisältöä (VSOP) .
Siksi he kehittivät opetukseensa omakustanteiset oppikirjat.
Kollegojen kiinnostuksen innoittamana he ryhtyivät etsimään kustantajaa virallista oppimateriaalia varten.
Kustantajaksi löytyi Opetushallitus.
Lue koko artikkeli Luokanopettajalehti 1 /2017
Katso video oppitunnista OPH.n opemateriaaleista
Tämä on tiivistelmä Luokanopettaja-lehden 1/2017 artikkelista “Tarinoilla ja toiminnalla syvälle matikan maailmaan”. Teksti ja kuvat Sari Arffman
avainsanat: kymmenjärjestelmä, ykköset, kymmenet, sadat, tuhannet, matematiikan tehtävät, toiminnallisuus, toiminnallinen matematiikka, matematiikan symboliikka, oppilaan itsetunto, matskupedagogiikka, alkuopetus matematiikka, konkreettinen kehitysvaihe, matematiikka tuki, matematiikan oppimisvaikeudet, parityöskentely, matematiikan yhteinen opetustuokio 1. -2. -luokille, vuosiluokkiin sitomaton oppisisältö, lukumäärä, yhteenlasku, vähennyslasku