Uusi menetelmä uudistaa matematiikan opetusta | Yle Uutiset 22.12.2022
– Oulussa voi tulla ikävä matikan tunteja. Oulussa Kiiminkijoen koululla on kehitetty uudenlainen matematiikan opetusmenetelmä. Lähes kaikki oppilaat pysyvät kyydissä. Opettaja voi antaa jokaiselle yksilöllistä opetusta. Katsotaan tarkemmin millaisesta metodista on kyse.

Opetus alkaa nollasta
Timo Sipola – Opetus alkaa kirjaimellisesti nollasta, joka on avain matematiikan perusasian kymmenjärjestelmän sisäistämiseen. Muutenkin moni asia tehdään toisin kuin yleensä.
Nina Ågren – Joka tunti alkaa ilolla, eli tavallaan sillä näytelmällä. Siitä saadaan lapset mukaan keskustelemaan matematiikasta. Sen jälkeen tehtäviä tehdään yhdessä toiminnallisesti joka ikinen tunti.
Timo Sipola – Menetelmä näyttäisi parantavan erityisesti koulun alkaessa heikosti matikkaa osaavien taitoja.
Uusi menetelmä uudistaa matematiikan opetusta | YLE Uutiset

Timo Sipola – Muutama vuosi sitten tässä samassa luokassa Matskulla opiskelun aloittaneet Pihla Lapinlampi, Eerika Niiranen ja Essi Seiteri ovat pärjänneet hyvin matikassa. Osa heistä käy apuopeina täällä edelleen.
Pihla – Parityö oli tosi mukavaa ja siinä pystyi niin kuin helpommin keskittymään ja oppi paremmin kun sai niin kuin tehdä yhdessä sitä juttua.
Essi – Silloin oli tosi helppo oppia ja mää oppiin. Mulla on jääny mieleen ne erilaiset laskutavat siitä kirjasta.
Eerika – Niillä palikoilla laskee ja mittaamistakin niillä oli aika helppo laskee.

Timo Sipola
– Kakkosluokkalaiset Enni Saviharju ja Kai Lohi hahmottavat jo matematiikan käyttöarvon kumpikin omalla tavallaan.
Kai
– Koska siinä voi tehdä kotona arvauksia matikasta perheenjäsenille.
Enni
– No, jos haluaisi esimerkiksi käydä kaupassa, niin että paljonko on rahaa, että voiko ostaa.

Timo Sipola
Opetusneuvos OPH Leo Pahkin
– Siinä pystytään joustavasti etenemään ja kiinnittämään enemmän huomiota semmoisiin keskeisiin osaamisalueisiin kuten vaikka lukukäsitteeseen ja kymmenjärjestelmään.
Fiksulla tavalla antaa oppilailaille mahdollisuuden itse valita minkä tasoisia tehtäviä he haluavat.