Ylen Aamu Matematiikkaa ilolla!

Ylen Aamu matematiikkaa ilolla

Ylen Aamu Matematiikkaa ilolla !

Ylen Aamun toimittajan intro:

Matematiikka on tavallista hankalampi oppiaine – tai ainakin sellaiseksi sitä luullaan.

Kiiminkijoen koululla on kehitetty opetusmenetelmä, jonka avulla lähes kaikki pysyvät kyydissä ja opettaja voi antaa jokaiselle yksilöllistä opetusta. 

Mistä oikein on kysymys?
Sitä selvittää toimittajamme Timo Sipola.
Ylen Aamu Matematiikkaa ilolla!

Ylermi Ykköselästä (Nina Ågren) ja Kauko Kymmenkylästä (Timo Sipola) suorassa haastattelusssa Ylen Aamussa 22.12.2022
Ylen Aamu suora haastattelu
Suora haastattelu Sataope Nina Ågren

Timo Sipola:

– Meillä on täällä roolit.
Sinä olet Ylermi Ykkönen
ja minä olen Kauko Kymmenkylästä. 

Mutta nollasta lähdetään liikkeelle. 
Miksi se nolla on niin kauhean tärkeä?

Nina Ågren:
– Nollalla on kaksi merkitystä.

  1. Nolla kertoo, että jotain tiettyä lukuyksikköä, ykkösiä, kymppejä, satasia tai tuhansia ei ole.
  2. Tai sitten verrataan, kuinka kaukana joku luku on nollasta.

Timo Sipola:
–  Miksi siitä lähdetään liikkeelle? Kymmenjärjestelmästä on kysymys.

Nina Ågren:
– Koko tämä meidän matematiikka perustuu siihen. 
Numeromerkkejä on vain 0 – 9.  
0 , 1,  2, 3, 4 … loppuu yhdeksään.

10 ei ole enää numero vaan se on luku, jossa on numeromerkit 1 ja 0

Timo Sipola:
– Ja tämä on siis olennaista. Näin ei siis tehdä tavallisessa opetuksessa, että lähdetään nollasta liikkeelle.

https://www.munoulu.fi/artikkeli/-/id/joustava-opetus-etenee-oppilaan-taitojen-tahdissa
Matematiikkaa ilolla joustavassa opetuksessa
Matematiikkaa Ilolla

Timo Sipola:
– Tämä tunnin rakenne on mielenkiintoinen. Te lähdette aina ilolla liikkeelle.

Nina Ågren:
– Joo, minä olen siis Ylermi Ykkölästä,
joka osaa laskea yhdeksään.
Kaukolla on sitten aina tämä Kaukon hattu 
ja hän sitten aina auttaa Ylermiä,
koska Ylermillä saattaa olla aina pikku pulmia. 

Ja kun Ylermi ei osaa laskea kuin yhdeksään,
niin sitten Kauko aina auttaa.

Timo Sipola:
–  Ja sen näytelmän jälkeen, mitä tapahtuu seuraavaksi?

Nina Ågren:
–  Sen jälkeen me sitten kysytään lapsilta, mitä tässä näytelmässä tapahtui?
Sitten me esitetään se jollain palikoilla tai välineillä ja kirjoitetaan se taululle.

Seuraavaksi näytetään mallia, kuinka kirjan tehtäviä ensin tehdään rakentelemalla ja kuinka ne merkitään kirjaan. Sitten lapset saa lähteä tekemään tehtäviä.

Oppilaat laskevat yhdessä oppien
Parityöskentelyssä matematiikkaa ilolla oppien
Parityöskentelyä jokaisella tunnilla

Timo Sipola:- Ja parityöskentelyllä mennään.

Nina Ågren:
– Joo, jotkut ei ehkä siihen pysty, mutta tavoitteena on, että kaikki tekisi matikkaparin kanssa.

Timo Sipola: –  Mennään katsomaan muutamaa kuudesluokkalaista, jotka ovat kolme vuotta opiskelleet tällä menetelmällä. Mitä he tykkäsivät esimerkiksi parityöskentelystä?

Essi:- Sillä oli tosi helppo oppia ja mää oppiin.  Ja mulla on jäänyt mieleen ne erilaiset laskutavat siitä kirjasta.

Pihla:- Parityö oli tosi mukavaa ja siinä pystyi helpommin keskittymään ja oppi paremmin kun sai niin kuin tehdä yhdessä sitä juttua.

Eerika:- Niin voi käydä ostoksilla, niin sitten pitää osata budjetoida, minkä verran menee vuokraan ja kuinka paljolla pystyy ostamaan.

Timo Sipola:
– Tässä on olennaista se, että pystyt antamaan yksilöllistä opetusta, koska ei ole kiire minnekään.

Nina Ågren:
– Joo, tässä kirjassa on kolme eri tasoista aukeamaa samasta aiheesta. Ja sitten lapselle voidaan antaa juuri sen tasoista tekemistä, kun hän osaa tehdä. 
Kiireettömyys on saatu aikaan sillä, että tämä on tarkkaan mietitty tämä etenemisjärjestys. 
Esimerkiksi yhteen- ja vähennyslasku opetetaan yhtä aikaa ja kerto- ja jakolasku, koska ne liittyvät läheisesti toisiinsa. 
Siitä saadaan ikään kuin kaksinkertaistettua se aika, mitä voidaan yhtä aihetta käsitellä.

Matematiikkaa ilolla Etsku ja Matsku oppikirjat

Timo Sipola:
– Se on aika mielenkiintoista, että teillä on nelisenkymmentä oppilasta luokassa ja ei ole kiire, yksilöllistä opetusta.

Nina Ågren:
– Kyllä, kyllä. Tämä Matsku-materiaali, mikä me on tehty, niin se on tehty sillä ajatuksella, että siinä on niin ohjaavat kuvat  ja ohjeet lapselle, että lapset pystyy sen mukaan itsenäisesti etenemään ja hakemaan aina uudet välineet ja viemään ne takaisin.

Matemaattisten yhteyksien oppimisesta alusta saakka on iloa myöhemminkin 

Timo Sipola:
– Ja siinä on sellainenkin juttu, että kun nämä yhteen- ja vähennyslasku ja toisaalta jako- ja kertolasku opetetaan yhtä aikaa, niin siis rinnakkain niin siitä on apua sitten myöhemmin, kun tullaan vähän vaikeampiin esimerkiksi yhtälöihin, yhtälöiden maailmaan, niin he hahmottaa sen paremmin.

Nina Ågren:
-Kyllä se on lapsille itsestään selvä, että ne kulkee rinnakkain ja ne liittyvät toisiinsa.

Timo Sipola:
-Kiitoksia. Tällaista Kiimingissä. Kiiminkijoen koululla.

Voit katsoa haastattelun tästä linkistä

TV 1 Ylen Aamu 22.12.2022

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Shopping Cart