Matematiikan oppimisen ABC

Matematiikan oppimisen kolme tärkeää asiaa ovat
A. lukumäärät 0 – 9 B. konkretia C. kymmenjärjestelmä

Lukumäärät 0 - 9 sujuviksi | Matematiikan oppimisen A

Konkretiaa matematiikkaan eskarissa
  • Lapsen on hyvä oppia alusta saakka tunnistamaan lukumäärät 0-9 automaattisesti.
  • Tavallisesti lapsi osaakin havaita pienet lukumäärät 0 – 5 automaattisesti (subitisaatio)
  • Tästä on olemassa paljon tutkimusta.
    Esim. JoMa-koulutuksen Pikkumatikka-osiossa perehdyttiin
    pienten lukumäärien oppimiseen perusteellisesti.

Aloita konkretiasta | Matematiikan oppimisen B

  • Oppiminen aloitetaan konkretiasta.
  • Kaikki lukumäärät 0 -9 on hyvä oppia sujuvasti kokonaisuuksina, jotka koostuvat kahdesta osata. Esim. viidestä löytyvät osat 5 ja 0, 4 ja 1 sekä 3 ja 2.
  • Lukumäärät 6-9 vaativat jo harjoittelua, mutta niiden lisäksi ei sitten tarvitsekaan hallita kuin kymmenjärjestelmä niin voi laskea suuria lukuja ja desimaalilukuja.
  • Esimerkiksi vaikka luumuilla ja mandariineilla tai kynillä ja kumeilla.
  • Katsotaan kokonaisuus esim. 4 hedelmää,
    joista osa on mandariineja ja osa luumuja.
  • Numerokortit laitetaan tavaroiden viereen.
  • Numerokortit jätetään paikoilleen,
    vaihdetaan esineiden tilalle saman värisiä palikoita.
  • Lapsi piirtää ja värittää palikoita
  • Hän kirjoittaa numerot kuvaan,
  • Samalla lapsi siirtyy konkretiasta vaiheittain abstraktiiin.

10 – järjestelmä ja kymppiparit | Matematiikan oppimisen C

  • Kun lukumäärät 0-9 osataan erilaisina yhdistelminä / hajotelmina
  • niin on aika oppia kymppiparit.
  • 10-järjestelmä ja kymmenen täyttyminen konkretisoidaan monella tavalla; munakennossa, KY-alustalla, tikkulaskimessa, lukujunalla.
  • Kymmenylityksen ja sujuvan laskemisen oppiminen vaatii kaikki nämä edelliset

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *