Matematiikan oppimisen kolme tärkeää asiaa ovat
A. lukumäärät 0 – 9 B. konkretia C. kymmenjärjestelmä
Lukumäärät 0 - 9 sujuviksi | Matematiikan oppimisen A

- Lapsen on hyvä oppia alusta saakka tunnistamaan lukumäärät 0-9 automaattisesti.
- Tavallisesti lapsi osaakin havaita pienet lukumäärät 0 – 5 automaattisesti (subitisaatio)
- Tästä on olemassa paljon tutkimusta.
Esim. JoMa-koulutuksen Pikkumatikka-osiossa perehdyttiin
pienten lukumäärien oppimiseen perusteellisesti.
Aloita konkretiasta | Matematiikan oppimisen B
- Oppiminen aloitetaan konkretiasta.
- Kaikki lukumäärät 0 -9 on hyvä oppia sujuvasti kokonaisuuksina, jotka koostuvat kahdesta osata. Esim. viidestä löytyvät osat 5 ja 0, 4 ja 1 sekä 3 ja 2.
- Lukumäärät 6-9 vaativat jo harjoittelua, mutta niiden lisäksi ei sitten tarvitsekaan hallita kuin kymmenjärjestelmä niin voi laskea suuria lukuja ja desimaalilukuja.

- Esimerkiksi vaikka luumuilla ja mandariineilla tai kynillä ja kumeilla.
- Katsotaan kokonaisuus esim. 4 hedelmää,
joista osa on mandariineja ja osa luumuja.

- Numerokortit laitetaan tavaroiden viereen.
- Numerokortit jätetään paikoilleen,
vaihdetaan esineiden tilalle saman värisiä palikoita. - Lapsi piirtää ja värittää palikoita
- Hän kirjoittaa numerot kuvaan,
- Samalla lapsi siirtyy konkretiasta vaiheittain abstraktiiin.
10 – järjestelmä ja kymppiparit | Matematiikan oppimisen C

- Kun lukumäärät 0-9 osataan erilaisina yhdistelminä / hajotelmina
- niin on aika oppia kymppiparit.
- 10-järjestelmä ja kymmenen täyttyminen konkretisoidaan monella tavalla; munakennossa, KY-alustalla, tikkulaskimessa, lukujunalla.
- Kymmenylityksen ja sujuvan laskemisen oppiminen vaatii kaikki nämä edelliset