Katso live-video, miten ohjata oppilasta korjaamaan lasku.
Videossa Sataope ohjaa oppilasta välineiden ja kuvien avulla.
Matsku 2 oppikirjassa rakennetaan aluksi toisella värillä lukumäärä, joka on alussa. Lukumäärä, joka tulee lisää laitetaan toisella värillä. Silloin on helppo huomata, mikä on muuttunut.
Välineet auttavat oppilasta ja opettajaa puhumaan samasta asiasta. Kaksi väriä johdattavat myös käyttämään yhdistelmiä ts. hajotelmia, joita Matsku 1 kirjassa on harjoiteltu.

Miten ohjata oppilasta korjaamaan lasku?
Oppilaan ohjaaminen matematiikan tehtävien tekemisessä sujuu parhaiten, kun välineet ovat valmiiksi esillä.
Oppilasta voi pyytää kertomaan ja näyttämään välineillä, kuinka hän ratkaissut laskun.
Ohjaaminen kannattaa aloittaa mahdollisimman läheltä sitä tapaa, kuinka oppilas näyttää tehtävää ajattelevan. Samaan ratkaisuun, kun voi päästä monella tavalla.
Monta tapaa laskea yhteen- ja vähennyslaskuja
Vaihdannaisuus näyttää olevan vaikeaa ymmärtää. Vanhemmat kyselevät minulta, että kuinka tämä oikein pitää ymmärtää, kun lapsi sanoo, että kumman tahansa osan voi ottaa pois. Eräs vanhempi sanoi, että hän on tottunut omana kouluaikaan, että vain yksi tapa voi olla oikea.
Yhteisessä keskustelussa oppilas oppii perustelemaan ratkaisua. Välineet toimivat yhteisen keskustelun konkretisoinnissa. Välineitä voidaan laittaa lisää, ottaa pois, peittää tai jakaa.
Kahdella värillä saadaan näkyviin lukumäärän kaksi osaa, jotka voidaan joko laskea yhteen tai vähentää toinen osa.
Samalla oppilas myös harjoittelee kuvan lukua ja ohjeiden mukaan toimimista.