Matematiikan oppimisen vaiheet itse tekemisestä mielikuvaan

matematiikan oppimisen vaiheet on kuin ruutuhyppely

Hyppää ruutu kerrallaan matematiikassa (matematiikan oppimisen vaiheet)

Itse tekemällä ja ruudun kerrallaan järjestyksessä hyppäämällä oppii parhaiten ymmärtämään ja muistamaan asioita.
Matematiikan oppimisen vaiheissa uuden asian oppimisessa palataan aina ruutuun yksi, joka on toiminnallisuus.
Uuden oppiminen ja oppimisen vaiheet tulevat koko ajan sujuvammaksi, kun taidot kasvavat.

Tästä löytyy tutkimustietoa (esimerkiksi aivotutkija Minna Huotilainen)

Matematiikan oppiminen etenee konkretiasta kohti mielikuvia vaiheittain (Matskupedagogiikka)

  1. Matematiikan tehtävä tehdään ensin oppimisvälineillä itse liikuttamalla välineitä tehtävän mukaan. 
  2. Oppimisvälineet ovat esillä ja niitä kosketetaan esimerkiksi peittämällä vähennettävät asiat.
  3. Oppimisvälineitä katsellaan ja liikutetaan mielessä.
  4. Oppijalla on mielikuvat oppimisvälineistä ja hän pystyy kuvittelemaan mielessään tehtävän ratkaisun.

Matematiikan oppimisen vaiheet ja välineiden käytön opettaminen

”Onko pakko käyttää välineitä?”

Tämä kysymyksen esittää lähes aina joku oppilaista, kun aloitamme matikan opiskelun.

Kaikkien kannattaa käyttää välineitä (aivan poikkeuksia lukuun ottamatta). Se luo tasa-arvoa, niitä voi käyttää keskustelun välineenä ja ne ovat helposti saatavilla oppimistilanteessa.

Kaikki oppilaat eivät ole menossa samassa oppimisen vaiheessa. Joku voi olla jo katselun vaiheessa. Hänelle riittää, että hän ottaa välineet ja katselee niitä.

Välineiden hakemisessa tulee mukavaa pientä taukoliikuntaa ja harjoiteltua tavaroiden järjestämistä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *