Jokaiselle sopivan tasoisia tehtäviä – matematiikan oppitunnin ABC.
Miten on mahdollista ottaa huomioon eri taitotasolla olevat oppilaat matematiikan oppitunnilla?
Tässä blogitekstissä on pohjana Luokanopettaja lehden 2/2018 artikkeli, joka kertoo kahden ihan tavallisen alkuopetuksen luokan (1.luokka ja 2.luokka) yhteisistä matematiikan tunneista. Kaksi luokanopettajaa opettavat yhdessä ns. joustisluokkaa, jossa on noin 20 ekaluokkalaista ja noin 20 kakkosluokkalaista. Oppilaat tulevat luokalle asuinalueen mukaan eikä siihen voi erityisesti hakea.
(teksti Marja Heikkilä, kuvat Sari Arffman)
Matematiikan oppitunnin A. Yhteinen oppitunnin aloitus kaikille
Tunnin alussa on pieni näytelmä ja opetustuokio Matsku-kirjasta, joiden jälkeen oppilaat jakautuvat taitotasonsa mukaan: Nopeammin ja vaikeampia tehtäviä tekevä ryhmä ja hitaammin perusteita harjoitteleva ryhmä. Kaikki saavat oman tasoistaan opetusta ja tasoilla he voivat edetä joustavasti. Tämä lisää oppilaiden itseohjautuvuutta ja matematiikan tukiopetuksen tarve vähenee.
Matematiikan oppitunnin B. Oppilaiden ryhmittely taitotason mukaan riippumatta luokka-asteesta
Matematiikassa jako tehdään matemaattisten valmiuksien ja yhteistyötaitojen mukaan. Opetus perustuu oppilaan tuntemukseen ja jatkuvaan arviointiin.
Ykkös- ja kakkosluokkalaiset toimivat yhdessä kaikissa oppiaineissa. Toisilleen ja opettajille he ovat puistolaisia tai omenatarhalaisia ykkösluokkalainen ja kakkosluokkalainen sijaan.
Oppilaiden itseohjautuvuus ja ryhmätyötaidot vahvistuvat ja tukiopetuksen tarve vähenee joustavassa alkuopetuksessa.
Seuraavaksi esittelen lyhyesti eri tasoiset tehtävät.
Matematiikan oppitunnin C. Matsku-oppikirjan eriyttävät tehtävät
Keltaiset tehtävät alkavat ykkösten oppimisella, mutta vaikeutuvat vähitellen lukualueelle 0-100. Keltainen aukeama on Matsku-kirjoissa helpoin perustaso, jota tekevät yleensä ekaluokkalaiset.
Vihreät tehtävät alkavat kaksinumeroisista luvuista ja etenevät loogisesti järjestyksessä yksi opittava asia kerrallaan. Vihreää aukeama on tokaluokkalaisen perustaso, mutta niitä voivat tehdä myös taitavat ekaluokkalaiset.
Siniset tehtävät eriyttävät ylöspäin. Niissä esimerkiksi lisätään ja vähennetään kymmeniä sekä ykkösiä yhtä aikaa. Sinistä aukeamaa tekevät kakkosluokkalaisista ne oppilaat, joilla on jo perusasiat hallussa ja he pystyvät soveltamaan. Sinisen aukeaman tehtäviä ei yleensä opeteta erikseen, vaan niiden tekeminen on mahdollista soveltaen jo opittua.
Nyt myös saatavana monistettavia kymmenjärjestelmä ja hajotelmaharjoituksia Etsku – monistettavassa materiaalissa, jonka voi tilata koululle tai eskariin kätevästi Kirjavälityksen kouluväylältä https://www.kirjavalitys.fi/koulu/ tai Bod kirjakaupasta https://www.bod.fi/kirjakauppa/etsku-nina-agren-9789528062783